عناصر نمادین در معماری خانقاههای ایران از سده هفتم هجری تاکنون
نویسندگان
چکیده مقاله:
In this article, the concepts of God, human being, and the relationship between them in the works and views of Jan Van Ruusbroeck, the great theosophist of the Catholic Church in Middle Ages, are examined in an analytical manner. Despite the belief in simplicity of the soul, Ruysbroeck also considers some of its strengths. According to him, human being is created based on the image of and similarity to God, and God has put a spiritual and eternal truth in human. In his anthropology, Ruysbroeck attempts to offer a practical way to retrieve the humans’ similarity to the God. In his theology, although he describes the essence of God with negative terms like ‘wild desert’ and ‘abysmal darkness’, he emphasizes that the Divine nature in the stage of Trinity is personal. Hence, the establishment of a relationship between the human and the God is possible. As Ruysbroeck believes, the initiator of this relationship is God, and the seven gifts of the Holy Spirit and Divine and human aspect of Christ play a crucial role in this regard. This relationship has different degrees; more specifically, the relationship through the active works and rituals of man is the first stage while the immediate ::union:: with God in the contemplative life is the final one. The result of this relationship is not the disappearance of the distinction between the Creator and the creature but unity in love. These stages are linearly related, so even after the immediate ::union:: with God, the human must observe the Shari‛a laws.
منابع مشابه
سیر عرفانی قرب در متون عرفانی تا سده هفتم هجری
احوال عرفانی یکی از مباحث مهم و مشروح عرفان و تصوّف اسلامی، به شمار میآید. سالک در مسیر سلوک خود برای وصول به کمال، باید نفس را از هواهای نفسانی پاک کند، بدین منظور کسب مقامات عرفانی باعث صاف شدن اندرون سالک میگردد و در نتیجه او آمادگی و شایستگی کامل پیدا میکند تا احوال عرفانی بر او وارد شود. «قرب» یکی از مهمترین احوال عرفانی است که علاوه بر جایگاه والای آن در قرآن کریم، از اهمیت و ارزش بسیا...
متن کاملبررسی و نقد تاریخ نگاری محلی اصفهان از آغاز تا سده هفتم هجری
اصفهان در دوره اسلامی تا سدهی هفتم از مراکز تمدنی است که از سنت محلی نگاری قابل توجهی برخوردار بوده است. در این مقاله مکتوبات محلی نگاری اصفهان در دو شاخهی تاریخنگاری محلی؛ یعنی نگاشتن کتب تاریخ محلی دنیوی و دینی، به لحاظ کمی و کیفی مورد بررسی قرار گرفته است. کتب بازمانده از دستبرد حوادث و همچنین اشارات و نقل قولهایی که از کتب مفقوده، در کتاب های دیگر باقی مانده است، روی هم رفته، مجموعهای ا...
متن کاملشیوههای اجرایی و سیر تحولات تزئینات گچی معماری ایران در قرون هفتم تا نهم هجری قمری
قرون هفتم تا نهم هجری قمری از دورههای مهم تاریخ هنر ایران است که در آن بسیاری از هنرها به پشتوانه دوران قبل از خود (سلجوقیان و خوارزمشاهیان) دستخوش تحولات چشمگیری شدهاند. یکی از هنرهایی که در این دوره بسیار مورد توجه بوده، هنر گچبری است که آثار بسیار زیادی از آن به جای مانده است. استفاده از گچ در تزئینات معماری این قرون به سرحد کمال رسیده و با برجستگی بیشتر و طرحهای پیچیدهتر اجراء شده است. ...
متن کاملرقابت های محلی در بیهق: ریشه های سیاسی (سده های سوم تا هفتم هجری)
در قرون نخستین اسلامی ناحیه بیهق از توابع نیشابور بود. در اواخر قرن اول هجری هنگامی کهشاهراه خراسان- عراق از مسیر کویر مرکزی ایران به بیهق- ری- عراق تغییر یافت، ناحیه بیهق ازاهمیتی راهبردی برخوردار، و حفظ آن یکی از اولویت های حکام خراسان شد. در پی این تحول، بیهقعرصه شورش ها و منازعات داخلی گردید. مقاله حاضر به بررسی ریشه های این رقابت ها اختصاصدارد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که سیاست حاکم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 0 شماره 25
صفحات 63- 84
تاریخ انتشار 2017-04
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023